Yhtye


Barocco Boreale (= pohjoinen barokki) perustettiin vuonna 2013 tarpeesta saada säännöllisesti toimiva vanhaan musiikkiin perehtynyt yhtye pohjoisempaan Suomeen. Yhtyeen ydinjoukko koostuu pohjalaisista muusikoista, jotka ovat soittaneet yhdessä eri kokoonpanoissa jopa vuosikymmenten ajan. Yhteistä suuntaa taiteen tekemiselle antaa myös muusikoiden vahva side kansanmusiikkiin, ja pelimannihenkeä saattaa pölähtää tulkintoihin usein aivan huomaamattakin. Barocco Borealen tilanteen ja tarpeen mukaan muuntuva kokoonpano konsertoi säännöllisesti pääasiassa Pohjanmaan niin tunnelmaltaan kuin akustiikaltaankin mainioissa kirkoissa, ja yhtyettä on kuultu myös eri musiikkitapahtumissa kautta Suomenmaan. Folk Seasons on yhtyeen ensimmäinen levytys.

 

Muusikot

 

Marika HolmqvistMarika Holmqvist: Viulu ja Alttoviulu
Alunperin Kokkolasta kotoisin ja nykyisin Philadelphiassa (USA) asuva barokkiviulisti Marika Holmqvist aloitti viulunsoiton seitsemän vuotiaana ja debytoi kuusitoista vuotiaana Mendelssohnin viulukonserton solistina. Hänen uransa barokkiviulistina sai alkunsa kun hänet opiskelujensa aikana valittiin Euroopan Unionin Barokkiorkesterin Suomen edustajaksi. Marika on tämän jälkeen valmistunut barokkiviulun ja barokkiviulupedagokiikan maisteriksi Hollannin Haagin Kuninkaallisesta Konservatoriosta, sekä esiintynyt yli kolmessakymmenessä eri maassa lukuisien Euroopan ja Yhdysvaltojen johtavien barokkiorkestereiden jäsenenä. Euroopassa hän toimi Concerto d’Amsterdamin, Baroque Opera Amsterdamin ja Netherland’s Historical Dance Theaterin konserttimestarina. Tällä hetkellä Marika nauttii Yhdysvalloissa aktiivisesta freelance barokkiviulistin urasta ja esintyy usein Trinity Wall Street Baroque Orchestran (NYC), Spire Ensemblen (Kansas City), Handel Choirin (Baltimore) konserttimestarina ja/tai äänenjohtajana, ja kamarimuusikkona Franklin Quartetin ja Night Musicin jäsenenä. Hän on myös toiminut Cambridge Concentuksen taiteellisena johtajana sekä konserttimestarina ja Kanadassa Aradian (Toronto) konserttimestarina. Hänen noin kahteenkymmeneen barokkilevytykseensä kuuluu Trinity Wall Street Choir and Baroque Orchestran, Händelin Oratorio Israel Egyptissä, joka valittiin vuonna 2013 GRAMMY-ehdokkaaksi. Marika on johtanut barokkiooppera produktioita Harvardin ja Cornellin yliopistoiden vanhan musiikin linjoilla, sekä pitänyt barokkiviulun mestarikursseja mm. Pietarsaaren ammattikorkeakoulu Noviassa. Marika iloitsee säännöllisen vanhan musiikin konserttitoiminnan kasvusta Kokkolan seudulla ja on ylpeä Barocco Borealesta.
Anna-Leena KangasAnna-Leena Kangas: Alttoviulu
Anna-Leena Kangas on soittanut Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterissa vuodesta 1989 lähtien. Tämän lisäksi hän toimii alttoviulunsoiton tuntiopettajana Keski-Pohjanmaan Konservatoriossa. Muusikon tutkinnon hän suoritti Keski-Pohjanmaan konservatoriosta vuonna 1988 ja musiikkipedagogin tutkinnon vuonna 2007 Centria ammattikorkeakoulusta. Barokkimusiikin parissa Anna-Leena on vieraillut mm. Helsingin Barokkiorkesterissa ja Suomalaisessa Barokkiorkesterissa. Hän on Barocco Borealen sekä kamarimusiikkiseura Chydenius-kapellin perustajajäsen.
Kreeta-Maria KentalaKreeta-Maria Kentala: Viulu
Viulisti Kreeta-Maria Kentala on Suomen vanhan musiikin liikkeen uranuurtaja, joka on kotonaan solistina, johtajana ja pedagogina niin barokin, klassisen ja romantiikan ajan musiikin kuin kansanmusiikinkin parissa. Hän konsertoi säännöllisesti sekä soolo- ja kamarimusiikkiprojekteissa että eri orkesterien solistina, konserttimestarina ja johtajana. Kreeta-Maria opiskeli viulunsoittoa Keski Pohjanmaan musiikkiopistossa Mauno Järvelän, Juha Kankaan ja Kaija Saariketun johdolla. Sieltä tie vei Sibelius-Akatemian kautta Jennifer ja Endre Wolfin luokalle Edsbergin musiikkikouluun Tukholmaan. Edsbergissä järjestetyllä mestarikurssilla Kreeta-Maria tapasi Reinhard Goebelin, ja siirtyi hänen vanavedessään opiskelemaan barokkimusiikkia Kölniin. Kreeta-Maria opiskeli barokkimusiikkia mestarikurssien ja yhteisten projektien merkeissä myös barokkiviulisti Monica Huggettin johdolla. Uransa aikana Kreeta-Maria on ehtinyt olla töissä orkesterimuusikkona Radion Sinfoniaorkesterissa ja barokkimuusikkona Musica Antiqua Köln -yhtyeessä. Ilmeisesti sukuvikana innostuksen opetustyöhön perinyt Kreeta-Maria toimii myös monipuolisesti pedagogina. Hän opettaa barokkiin erikoistuvia muusikoita Pietarsaaren ammattikorkeakoulu Noviassa ja on kysytty orkesterimuusikoiden ja soitinpedagogien kouluttaja etenkin barokin, klassismin ja varhaisromantiikan ajan tyyleissä. Aiemmin Kreeta-Maria on toiminut viulun lehtorina Länsi-Helsingin musiikkiopistossa sekä barokkiviulumusiikin lehtorina Sibelius-Akatemiassa. Kreeta-Maria toimii useiden vakituisesti toimivien yhtyeiden keulahahmona. Hän kuuluu periodisoittimilla soittavaan Rantatie-jousikvartettiin, barokkia, kansanmusiikkia ja uutta musiikkia ohjelmissaan yhdistäviin Folkbarokkiyhtye SAMA:an ja Jouheva yhtyeeseen, villejä ja tuntemattomampia barokin ajan sonaatteja esittävään The Jones Bandiin sekä eritoten pohjanmaalaisille vanhan musiikin iloa tuovaan Barocco Boreale -yhtyeeseen. Kreeta-Maria laatii ja soittaa kaikista mieluiten konserttiohjelmia, joissa on tuntemattomia säveltäjänimiä ja harvoin kuultua ohjelmistoa. Hänestä on myös mielenkiintoista sekoitella eri tyylilajeja keskenään: barokin seuraksi sopii mainiosti kansanmusiikki tai vaikkapa uusi tilausteos. Kreeta-Marian kamarimuusikkona ja solistina tekemät levytykset ovat keränneet ilahtuneita arvosteluja niin Suomessa kuin ulkomailla. Hän on saanut levytyksistään kolme Emma-palkintoa, ääni- ja kuvatallennetuottajien Janne-palkinnon sekä kaksi Yleisradion Vuoden levy -palkintoa. Vuonna 2016 Valtion taidetoimikunta myönsi Kreeta-Marialle viiden vuoden taiteilija-apurahan vuosille 2017–2021. Kaustislaisena, sekä isän että äidin puolelta pelimannisuvuista polveutuvana ja pienestä pitäen kansanmusiikkia soittaneena muusikkona Kreeta Marian sydäntä lähellä on myös hänen kotipaikkakuntansa musiikkielämä. Kreeta-Maria on ollut Kaustisen kamarimusiikkiviikon taiteellinen johtaja vuosina 2010–2012 sekä Kaustisen Pelimanniyhdistyksen puheenjohtaja vuosina 2013–2016. Tällä hetkellä hän toimii Pelimanniyhdistyksen hallituksen jäsenenä sekä vakituisena jamijärjestäjänä.
Jouko MansnerusJouko Mansnerus: Alttoviulu
Jouko Mansnerus opiskeli Sibelius-Akatemiassa, Rooman Santa Cecilia-konservatoriossa sekä Ruotsin Radion musiikkikoulussa Edsbergissä, missä hän suoritti kamarimusiikki- ja solistidiplomit korkeimmalla arvosanalla 1973/ 1974 prof. Endre Wolfin oppilaana. Jouko Mansnerus on toiminut äänenjohtajana Helsingborgin, Ruotsin Radion sekä Yleisradion sinfoniaorkestereissa. Vuosina 1982-2008 hän toimi alttoviulunsoiton lehtorina Sibelius-Akatemiassa. Tämän jälkeen Mansnerus oli kolmen vuoden ajan Pietarsaari Sinfoniettan alttoviulisti sekä kamarimusiikin lehtori ammattikorkeakoulu Noviassa. Hän oli Jean Sibelius-kvartetin jäsen 1980-88 ja on sen lisäksi soittanut kamarimusiikkia lukuisissa kokoonpanoissa eri puolilla maailmaa. Orkesterisolistina hän on esiintynyt Suomen lisäksi myös Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Virossa. Mansnerus on toiminut Suomalaisen Kamariorkesterin ja Suomalaisen Barokkiorkesterin äänenjohtajana ja on periodisoittimia käyttävän Rantatie-kvartetin alttoviulisti. Eläkkeelle siirtymisensä jälkeen Jouko Mansnerus toimii Vaasan Kaupunginorkesterin alttoviulun varaäänenjohtajana syksystä 2015 lähtien. Levytyksiä: Reger-Reinecke-Schumann-Vieuxtemps pianisti Risto Laurialan kanssa (SACD 8), René Eesperen alttoviulukonsertto (Antes) sekä useita kamarimusiikkilevytyksiä mm. Jean Sibelius-kvartetissa ja Rantatie-kvartetissa.
Hanna PakkalaHanna Pakkala: Alttoviulu
Veteliläislähtöinen Hanna Pakkala aloitti viulunsoiton kolmevuotiaana ja vaihtoi instrumenttinsa 14-vuotiaana alttoviuluun. Hän on opiskellut alttoviulunsoittoa Sibelius-Akatemiassa, Hanns Eisler -musiikkikorkeakoulussa Berliinissä sekä Franz Liszt-musiikkikorkeakoulussa Weimarissa Helge Valtosen, Anna-Kreetta Gribajcevicin, Pauline Sachsen sekä Erich Krügerin johdolla, sekä syventänyt osaamistaan barokkiviuluopinnoilla Kreeta-Maria Kentalan johdolla. Tammikuussa 2016 Pakkala palasi keski-pohjalaisille juurilleen aloittaessaan työt Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin sooloalttoviulistina. Sitä ennen hän ehti työskennellä sijaisena ja avustajana mm. Radion sinfoniaorkesterissa, Helsingin kaupunginorkesterissa, Berliinin radion sinfoniaorkesterissa (Rundfunk Sinfonieorchester Berlin) sekä Turku Filharmoniassa. Lisäksi hän on soittanut Helsingin barokkiorkesterissa vuodesta 2008 lähtien ja työskennellyt myös useissa muissa koti- ja ulkomaisissa vanhan musiikin yhtyeissä. Näistä viimeisin on Barocco Boreale, jonka riveissä Pakkala esiintyi ensimmäistä kertaa pääsiäisenä 2016. Orkesterityön lisäksi Pakkala on esiintynyt kamarimuusikkona lukuisilla koti- ja ulkomaisilla festivaaleilla sekä mm. Helsingin Barokkiorkesterin solistina. Vuonna 2012 hän sai toisen palkinnon Tampereen kansallisessa alttoviulukilpailussa.
Tea PolsoTea Polso: Cembalo ja Urut
Kokkolalaislähtöinen cembalisti ja urkuri Tea Polso on saanut koulutuksensa Sibelius-Akatemiassa sekä vanhan musiikin että kirkkomusiikin koulutusohjelmissa. Tällä hetkellä hän toimii monipuolisena muusikkona sekä kanttorin virassa Seinäjoella että konsertoimalla aktiivisesti etenkin kamarimuusikkona sekä myös soolokonsertein. Polso aloitti musiikkiopinnot pianonsoitolla Keski-Pohjanmaan konservatoriossa ja jatkoi niitä myöhemmin Kaustisen musiikkilukiossa Outi Kankaan johdolla. Sibelius-Akatemiassa hän opiskeli cembalonsoittoa Anssi Mattilan ja Assi Karttusen (continuosoitto) sekä myöhemmin Elina Mustosen johdolla. Urkujensoitossa hänen opettajanaan olivat Håkan Wikman sekä Olli Porthan. A-tutkinnot Polso suoritti sekä cembalon- että urkujensoitosta erinomaisin arvosanoin valmistuen musiikin maisteriksi vuonna 2012. Cembalon- ja urkujensoiton mestarikursseille hän on osallistunut opettajinaan mm. Mitzi Meyerson, Marieke Spaans, Christopher Stembridge, Jacques van Oortmerssen, Kati Hämäläinen ja Kari Jussila. Polso on etenkin työskennellyt continuosoittajana erilaisisten kamarimusiikkikokoonpanojen ja orkestereiden (mm.Chydenius-kapelli, Helsingin Barokkiorkesteri, Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri, Barocco Boreale, Ensemble Sense) riveissä. Hän on myös toiminut lukuisissa säestys- ja solistitehtävissä urkurina ja cembalistina mm.Vaasan ja Kokkolan oopperoiden produktioissa sekä useilla muilla kotimaisilla festivaaleilla.
Maria PulakkaMaria Pulakka: Viulu
Kaustislaissyntyinen Maria Pulakka aloitti viulunsoiton opinnot Keski- Pohjanmaan musiikkiopistossa Juha Kankaan oppilaana. Myöhemmin hänen opettajinaan ovat olleet Kaija Saarikettu, Jari Valo ja Jennifer Nuttal-Wolf. Hän on Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin viulisti. Barokkiviulunsoittoa hän on opiskellut mm. Monica Huggettin ja Reinhard Goebelin johdolla. Hän soittaa monissa vanhan musiikin yhtyeissä (Suomalainen Barokkiorkesteri ja Barocco Boreale) ja on esiintynyt useilla festivaaleilla, kuten mm. Kuhmon kamarimusiikki, Vantaan barokki ja Kaustisen kamarimusiikkiviikko. Hän on Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin viulisti. Pulakka on Kokkolassa v. 1994 perustetun Chydenius-kapelli ry:n aktiivijäsen ja on soittanut useissa eri kamarimusiikkikokoonpanoissa ja myös Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin solistina. Pelimannimusiikki on lähellä hänen sydäntään ja kaustislaista kansanmusiikkia Pulakka soittaa Nikulan pelimanneissa ja Akkapelimanneissa.
Lauri PulakkaLauri Pulakka: Sello ja Viola da Gamba
Lauri Pulakka on opiskellut sellonsoittoa Keski-Pohjanmaan musiikkiopistossa sekä Sibelius-Akatemiassa professori Erkki Raution oppilaana. Hän valmistui musiikin kandidaatiksi 1986 ja musiikin lisensiaatiksi 1992. Lisäksi hän on opiskellut sellonsoittoa Iso-Britanniassa sekä barokkisellon soittoa mm. Pariisissa. Hänen soitinvalikoimaansa kuuluu myös viola da gamba. Musiikin tohtoriksi Pulakka valmistui Sibelius-Akatemiasta vuonna 2003 aiheenaan sellon käyttötavat italialaisessa 1600-luvun soitinmusiikissa. Lauri Pulakka on monipuolinen muusikko, joka on toiminut orkesteri- ja kamarimuusikkona, solistina, orkesterinjohtajana, sovittajana ja äänitystuottajana. Laajan koulutuksensa ja kokemuksensa ansiosta hän on yhtä kotonaan barokissa kuin klassismin ja romantiikan tyyleissä, niin uuden musiikin parissa kuin renessanssiajan musiikissa. Monipuolista muusikkokuvaa täydentää opetustoiminta, jota hän on harjoittanut mm. Keski-Pohjanmaan Konservatoriossa, Keski-Pohjanmaan Ammattikorkeakoulussa, Yrkeshögskola Noviassa sekä Sibelius-Akatemiassa. Pulakka piti ensikonserttinsa Helsingissä vuonna 1987. Erikoistuminen ns. vanhan musiikin esittämiskäytäntöihin on johtanut 1980-luvulta lähtien lukuisiin esiintymisiin useiden merkittävien kotimaisten barokkiyhtyeiden jäsenenä eri puolilla Suomea ja Keski-Euroopassa. Tärkein Pulakan muusikkoprofiilia muovannut yhteisö on Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri. Hän on toiminut orkesterin (aluksi K-P:n musiikkiopiston kamariorkesterin) soolosellistinä vuodesta 1973 lähtien. Tässä ominaisuudessa hän on konsertoinut useissa Euroopan maissa, Japanissa ja Yhdysvalloissa, tehnyt nelisenkymmentä äänilevyä ja kantaesittänyt lähes 150 sävellystä. Tällä hetkellä hän työskentelee myös orkesterin ohjelmistokoordinoijana. Pulakalla on käytössään Suomen Kulttuurirahaston omistama barokkisello, jonka on tehnyt Thomas Edlinger vuonna 1718.

 

Merja PyrhönenMerja Pyrhönen: Viulu ja Alttoviulu
Merja Pyrhönen aloitti viulunsoiton 6-vuotiaana Keski-Pohjanmaan konservatoriossa. Hän on valmistunut musiikkipedagogiksi Helsingin ammattikorkeakoulu Stadiasta. Pyrhönen on työskennellyt viulistina muun muassa Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterissa ja Vaasan kaupunginorkesterissa. Nykyään hän toimii viulunsoitonopettajana Pietarsaarenseudun musiikkiopistossa ja soittaa myös Pietarsaaren Sinfonietassa. Pyrhönen on opiskellut Pietarsaaren ammattikorkeakoulu Noviassa barokkimusiikkiin syventyvällä linjalla ja valmistui jouluna 2015.
Julius PyrhönenJulius Pyrhönen: Violone
Julius Pyrhönen opiskeli kontrabassonsoittoa Sibelius-Akatemiassa. Opintojen jälkeen hän on työskennellyt Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterissa kontrabasistina ja töiden ohessa syventynyt periodisoitinten maailmaan Pietarsaaren Novian jatkokoulutuksessa. Pyrhönen soittaa Barocco Borealen lisäksi mm. argentiinalaista tangoa Novjaro-kvintetissä ja uutta musiikkia pohjoismaisessa Årstiderne-yhtyeessä.
Siiri VirkkalaSiiri Virkkala: Viulu ja Alttoviulu
Siiri Virkkala työskentelee viulunsoitonopettajana Perhonjokilaakson kansalaisopistossa ja Kaustisen musiikkilukiossa ja ohjaa Näppärit-kansanmusiikkiryhmiä sekä kotipaikkakunnallaan Kaustisella että kesä- ja viikonloppukursseilla niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Omankin muusikonuransa Näppäreissä aloittanut Virkkala on työskennellyt viulistina Norlannin oopperan sinfoniaorkesterissa Uumajassa, Ruotsissa, sekä Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterissa. Vanhaan musiikkiin ja barokkiviulunsoittoon hän on perehtynyt Kreeta-Maria Kentalan johdolla Pietarsaaren ammattikorkeakoulu Noviassa. Virkkala soittaa kamarimusiikkia muun muassa Rantatie-kvartetin kakkosviulistina sekä kansanmusiikkia eri kokoonpanoissa aina kun ehtii!